Kakasd (Roemenië)

Renovatie kerkgebouw

In het voorjaar 2019 is de gemeente met steun van de Hongaarse regering begonnen met een grondige renovatie van het kerkgebouw.Op 31 juli 2022 is de gerenoveerde kerk feestelijk in gebruik genomen tijdens een dienst waarin de bisschop van Cluj voorging.

Het dorp

"Als je er komt wordt je voor eeuwig betoverd door de gastvrijheid, vriendschap en de schitterende omgeving." (Endre Molnar).

Het dorp wordt voor het eerst genoemd in documenten uit de 14e eeuw. De naam van het dorp is in de loop van de eeuwen regelmatig veranderd. De namen hielden altijd verband met pluimvee. De huidige naam is afgeleid van het Hongaarse woord voor haan: kakas. Het verhaal wil dat bewoners uit de omgeving die op weg waren naar de markt in Tirgu Mures door het hanengekraai wisten of ze op tijd waren voor de markt. De haan, het symbool van het dorp, prijkt op de nok van veel oudere huizen in het dorp.

Het ligt in een dal in de regio Transsylvanië in Roemenië. Deze regio hoorde oorspronkelijk bij Hongarije. In 1920 dwongen de overwinnaars van de Eerste Wereldoorlog Hongarije bij het verdrag van Trianon Transsylvanië over te dragen aan Roemenië.

In het dorp wonen circa. 900 mensen. Er wonen Hongaren, Roemenen en Roma's. Ongeveer 90% van de inwoners is van Hongaarse afkomst is. Het dorp heeft officieel twee namen: Valureni in het Roemeens en Székelykakasd in het Hongaars. In de volksmond spreekt men van Kakasd. Het inwoneraantal is al jaren stabiel. Het dorp grenst aan de stad Tirgu Mures.

Veel inwoners werken in de landbouw en voorzien hiermee in hun levensonderhoud. In het dorp is vrijwel geen industrie. Anderen werken in de stad Tirgu Mures waar meer werkgelegenheid is. Een deel werkt in het buitenland. Voornamelijk in West Europa.

1b.jpg#asset:69:url

9.jpg#asset:76:preview

gemeentecentrum “Hollandhuis”

3.jpg#asset:71:preview

11.jpg#asset:78:preview

pastorie

10.jpg#asset:77:preview

bakkerij

De kerk

Sinds 1610 is er een gereformeerde kerk in het dorp.

Begin contacten

Vanaf 1986 onderhoudt de kerk een nauwe relatie met onze kerk. Het contact kwam tot stand op aanraden van relaties in Hongarije. Die vroegen om de in nood verkerende en vervolgde christelijke gemeenten in Transsylvanië in Roemenië te helpen. Dat leidde er uiteindelijk toe dat Beatrijs en Gerard van Winsum op 2e paasdag in 1986 in het diepste geheim contact legden met het predikants-echtpaar ds. Csaba Kallay en zijn vrouw Eva. Dat contact was het begin van de langdurige relatie tussen de gemeenten in Ede en Kakasd.

Kerkgebouw

Het eerste kerkgebouw was een houten kerk op de Farkas hegy, de Wolfsheuvel. Die is in de jaren 1860-1862 vervangen door het huidige kerkgebouw.

In het voorjaar 2019 is de gemeente met steun van de Hongaarse regering begonnen met een grondige renovatie van het kerkgebouw. Dit omvangrijke werk kon in september 2020 worden afgerond.

20190526-1.jpg#asset:1878

20190415-1.jpg#asset:1877

20190526-4.jpg#asset:187920200520-kerk-Kakasd.jpg#asset:1859

Glas-in-lood.jpg#asset:1886

Kerk-Kakasd-3.jpg#asset:1872

Kerk-Kakasd-2.jpg#asset:1871Kakasd-1.jpg#asset:1867

Projecten

Door samenwerking zijn een aantal projecten mogelijk geworden:

• de bouw van het Hollandhuis, een kerkelijk centrum met een dokterspraktijk
  • het realiseren van een bakkerij
  • de aanschaf van tractoren en andere landbouwmateriaal
  • de aanleg van waterpompen
  • de bouw van een nieuwe pastorie
  • een bibliotheek voor de jeugd
  • uitwisselingsreizen voor jongeren en ouderen
  • kledingtransporten
  • diaconale projecten, zoals brood- en levensmiddel voor ouderen, kerstkado's voor kinderen
  • aanleg van c.v. in het Hollandhuis

De actieve kerkgemeenschap telt ca. 600 leden.

Predikanten

14.jpg#asset:81:thumbnail

• ds. Endre Molnár (2005-heden)

13.jpg#asset:80:thumbnail