Zápszony (Oekraïne)

Het dorp

Het dorp ligt in het zuidwesten van Oekraïne op ca. 4 kilometer afstand van de Oekraiens-Hongaarse grens. Het wordt voor het eerst genoemd in een document uit 1271. Het gebied hoorde oorspronkelijk bij Hongarije. Bij het verdrag van Trianon dwongen de overwinnaars van de eerste Wereldoorlog Hongarije dit gebied af te staan aan Tsjecho-Slowakije. Na de Tweede Wereldoorlog maakte het deel uit van de Sovjet-Unie. Sinds het uiteenvallen van dat land behoort het gebied tot Oekraïne. In het boekje “Geschiedenis van Zápszony” van Csatáry György” is daarover meer te lezen. Een vertaling in het Nederlands is hieronder bij documenten te vinden.

In het dorp wonen ca. 1.700 mensen. Er wonen Hongaren, Oekraïners en Roma. Het grootste deel van de inwoners is van Hongaarse afkomst. Het dorp heeft officieel 2 namen: Zapson in het Oekraiens en Zápszony in het Hongaars.

De meeste inwoners werken in de landbouw en voorzien hiermee in hun levensonderhoud.

1.jpg#asset:178

2_160602_222045.jpg#asset:179

In het dorp is vrijwel geen industrie.Velen werken in nabijgelegen steden en in het buitenland waar meer werkgelegenheid is. Door de economische crises en de oorlog in Oost–Oekraïne zijn veel inwoners werkloos geworden.

De kerk

In 1549 werd voor het eerst geschreven over de kerk in Zápszony. De kerk was eerst onderdeel van de nabijgelegen gemeente in Koson. Vanaf 1779 iss de kerk zelfstandig.

Het eerste kerkgebouw was een in 1733 gebouwde houten kerk. In 1798 werd die vervangen door het huidige kerkgebouw. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kon de kerk worden gerenoveerd.

Dat gebeurde in de jaren 1998, 2000 en 2008.

kerk.jpg#asset:185

Vanaf 2012 onderhoudt de kerk een nauwe relatie met onze kerk.

Sinds augustus 2017 is ds. Zsolt Orosz aan de gemeente verbonden.

zapsony.jpg#asset:1500

Interieur kerk